پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

تولید بخاری رده انرژی A در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۰۰۵۱
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
تولید بخاری رده انرژی A در مشهد
در‌حالی‌که بیشتر بخاری‌های تولیدشده در کشور رده انرژی E و F دارند، یک گروه صنعتی تولیدکننده لوازم خانگی در مشهد موفق شده است بخاری تولید کند که رده انرژی A دارد.

مقدسی | شهرآرانیوز؛ در‌حالی‌که بیشتر بخاری‌های تولیدشده در کشور رده انرژی E و F دارند، یک گروه صنعتی تولیدکننده لوازم خانگی در مشهد موفق شده است بخاری تولید کند که رده انرژی A دارد. این بخاری هوشمند مصرف گاز خانواده را به نصف می‌رساند و بنابراین به صرفه‌جویی در مصرف گاز نیز منجر می‌شود. بیشتر قطعات این بخاری تولید داخل است. برد هوشمند آن توسط دانشجویان دانشگاه شریف طراحی و توسط یک شرکت دانش‎بنیان ساخته شده است.

قائم مقام مدیرعامل این گروه صنعتی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره جزئیات تولید این محصول می‌گوید: رده انرژی حدود ۹۰‌درصد بخاری‌هایی که در کشور تولید می‌شود، بین E و F قرار دارد، یعنی راندمان آن‌ها زیر ۵۰‌درصد است؛ در نتیجه مقدار بسیار زیادی از گازی که می‌سوزد از طریق دودکش هدر می‌رود.
مسعود یاوری اظهار می‌کند: شرکت ما طرح اولیه این بخاری را خریداری کرد و از طرح پایلوت به سمت تولید صنعتی رفت. سه سال و شش ماه زمان برد تا از طراحی و ساخت به نمونه صنعتی و تولید انبوه رسیدیم. پارسال تولید انبوه و آزمایشی انجام و امسال نیز تولید انبوه به بازار تزریق شد و مردم می‌توانند آن را خریداری کنند.

او با بیان اینکه صفر تا صد فرایند این بخاری براساس ساختار کشور و ساختمان‌های ما بومی‌سازی شده است، خاطرنشان می‌کند: افزایش راندمان بخاری‌ها با فناوری قدیم امکان‌پذیر نیست. یکی از ساختار‌هایی که بر آن کار شده، سوخت گاز است. برای اینکه سوخت گاز کامل شود و بیشترین گرما را در این حالت داشته باشد، گرما باید به محیط منتقل شود؛ در نتیجه به کمک مبدل و فن نیاز است. زمانی که تمام گرما از گاز گرفته شده و به محیط منتقل می‌شود، محصول احتراق یعنی دود باید به خارج منتقل شود، در این بخش باید فن دیگری استفاده شود تا محصولات احتراق را با قدرت به سمت بیرون پرتاب کند این موجب افزایش راندمان محصول و سوخت می‌شود.

بدون گازگرفتگی

قائم مقام مدیرعامل این گروه صنعتی با بیان اینکه ما در این محصول به راندمان ۸۶ و به رده انرژی A رسیدیم، اظهار می‌کند: این بخاری به‌طور کامل هوشمند است. بُرد قوی هوشمند و هفت سنسور در این بخاری کار شده است تا ایمنی محصول تضمین شود. این محصول یک سنسور دارد که اگر دودکش به هر دلیلی مسدود شود و دود امکان خارج شدن نداشته باشد، بلافاصله فرمان می‌دهد و بخاری را خاموش می‌کند؛ در نتیجه امکان گازگرفتگی را از بین می‌برد. سنسور ایمنی دیگری نیز در بخاری کار شده است که از داغ شدن آن جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود گرما از حدی بالاتر نرود. با این سیستم بخاری به قدری سرد است که تماس با همه قسمت‌های آن امکان‌پذیر است.

یاوری اضافه می‌کند: سیستم بخاری به‌گونه‌ای است که می‌توان دما را تنظیم کرد. برای مثال اگر می‌خواهید دمای اتاق بین ۲۴ تا ۲۵ درجه باشد، به‌صورت هوشمند شعله را کم و زیاد می‌کند تا به دمایی که می‌خواهید برسید و پس از آن نیز دمای بخاری را در همان سطح نگه می‌دارد. با‌این‌کار مصرف گاز خانواده نصف می‌شود و با توجه به اینکه قیمت گاز نیز به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود، هزینه، دو یا سه پله کاهش می‌یابد.

او خاطرنشان می‌کند: در حال هوشمندتر کردن این محصول هستیم. در برنامه سال آینده قصد داریم ترموستات دیواری قرار دهیم تا روی دیوار قابل نصب و برای روز‌های هفته قابل برنامه‌ریزی باشد. این نمونه برای ادارات و مدارس در حال تهیه است. برای مثال بخاری به‌صورت خودکار ساعت ۶ روشن و ساعت ۳ خاموش می‌شود، بنابراین اداره یا مدرسه از ساعت ۳ ظهر تا صبح مصرف گاز ندارد. همچنین این مورد را نیز در نظر گرفتیم که بخاری به وای‌فای وصل شود تا از طریق موبایل و با استفاده از نرم‌افزار‌ها قابل کنترل باشد. در نتیجه این امکان می‌توان بخاری را یک ساعت قبل از رسیدن به منزل روشن کرد.

یاوری با اشاره به اینکه امسال ۵ هزار نمونه تولید آزمایشی داشتیم که وارد بازار شده است، تصریح می‌کند: میزان تولید سال آینده بستگی به بازار و حمایت دولت دارد. تاکنون حمایت دولتی از این طرح صورت نگرفته است. این بخاری برای قشر متوسط جامعه طراحی شده و با توجه به فناوری استفاده‌شده در آن، قیمتش نسبت به بخاری معمولی بیشتر است. قیمت بخاری سطح پایین ۲ تا ۳ میلیون و قیمت بخاری معمولی ۶ تا ۷ میلیون بوده، اما برآورد قیمت این بخاری ۸ تا ۹ میلیون تومان است. اگر از این محصول حمایت و قیمت برای مصرف‌کننده مناسب‌تر شود، تیراژ بیشتر خواهد شد، در‌غیر‌این‌صورت تولید به همین میزان خواهد بود.

صرفه‌جویی ۳۰۰ دلاری

او می‌گوید: طبق ادعای شرکت گاز هر بخاری جدیدی که جایگزین بخاری‌های قبلی شود، سالانه حدود سیصد دلار صرفه‌جویی ارزی برای دولت خواهد داشت. یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند در سال آینده مانند امسال با مشکل کمبود گاز مواجه نشویم این است که بخاری‌های کم‌مصرف را جایگزین بخاری‌های پرمصرف کنیم.

یاوری با بیان اینکه از تولید داخل حمایت می‌شود، تصریح می‌کند: استقبال از این محصول در شهرستان‌های کوچک و روستا‌ها بیشتر است و شهر‌های بزرگ کمتر استقبال کرده‌اند. برای صادرات نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اما مصرف عمده آن در ایران است، زیرا کشور‌های اطراف مانند ما گاز ندارند. باوجود‌این برای افغانستان و عراق نیز طرحی دادیم که با کپسول کار کند، در این زمینه مذاکره کردیم و این کشور‌ها نیز مراجعه کرده و نمونه‌ها را برده‌اند. احتمالا محصول برای سال آینده آماده خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->